Kis türelmet,
feldolgozás folyamatban ...

Így dolgozhat télen is a zöldben

2013-12-26

„A környezettudatosság nem csak pénzkérdés. Természetesen vannak forrásigényes beruházások, de ezek mellett számos apróság is létezik, amellyel zöldebbé és egyszerre költséghatékonyabbá válhatnak a vállalkozások" – véli Valkár Éva irodaberendezési tanácsadó, akivel kimazsoláztuk a legkézenfekvőbb és a kevésbé ismert ötleteket.

A világítás legyen intelligens

A munkavédelmi rendelet szerint a munka síkján (az íróasztalokon) 500 lux fény szükséges. A folyosókon, félreeső helyeken lehet ettől gyengébb világítás.

Tipp: A fények tervezésénél ne csak a tárgyak (asztalok, gépek, bútorok) elhelyezkedését, hanem a padló színeit is vegyék figyelembe.

A LED-ek a munkahelyeken is egyre népszerűbbek, és egyes számítások szerint éves szinten akár 10-20 százalékos megtakarítást is hozhatnak. Itt fontos, hogy ne csak részleges cserében, hanem komplett világítási rendszerekben és LED-világítótestekben, -lámpabúrákban gondolkodjanak. Arra is figyelni kell, hogy az irodákban meleg, 3000-4000 kelvin színhőmérsékletű fény legyen.

A munkavállalók nagyobb hatékonyságát és a jó közérzetet segíti (az előre programozott vagy beállítható) dinamikus világítás. Ezzel a fényerősség a napszakhoz, az időjáráshoz vagy akár a kollégák hangulatához igazítható. Például reggel hűvösebb, frissebb fény fogad, amely délutánra melegebb tónusba hajlik.

Tippek

– Munkaidő után a takarítás már nem igényel olyan erős fényt, így akár 50 százalékkal is lejjebb vehető a világítás.

– Éjszakára az iroda teljes területén állítsák gyengébb fokozatra a fűtést (illetve nyáron a hűtést).

– Az igazán okos világítási rendszerek már okostelefonról is irányíthatók.

Ez nem kekeckedés

„Az igazán zöld beszerzés ott kezdődik, hogy nézzük meg, a kiszemelt gyártó környezettudatos-e. Például milyen anyagokat használ, újrahasznosítja-e a hulladékot – akár az eladott bútorait is? Termékei mentesek-e a mérgező és rákkeltő formaldehidtől?" – sorolta Valkár Éva. Mire figyeljenek még?

– Az irodába soha ne magán-, hanem közületi szőnyeget vásároljanak, ezek jóval strapabíróbbak. A profi kereskedőknél pedig találhat görgősszék-álló, antisztatikus vagy akár szennytaszító szőnyeget is.

– A tolóajtós szekrényekkel rengeteg helyet megspórolhatnak, így akár elegendő lehet egy kisebb iroda bérlése is (ez pedig kevesebb energiafelhasználást és rezsiköltséget jelent). Az előírás szerint az irodai dolgozóknak az asztaltól minden irányba legalább egy méter szabad mozgástér szükséges. A kinyitható szekrényajtók által elfoglalt terület viszont ebbe nem számítható bele.

– Csakis kiváló minőségű bútorokat vegyenek. Ezek drágábbak, de hosszú távon megtérülnek, hiszen a silány minőségű termékek biztosan nem „zöldek", és akár hónapok alatt tönkremehetnek.

Dolgozzanak virtuálisan!

Térjenek át az elektronikus dokumentumkezelésre! Ez a végletekig helytakarékos (gondoljunk csak a mappákkal zsúfolt, hosszan kígyózó polcokra), és a papírfelhasználást, nyomtatási költségeket is drasztikusan csökkenti.

A bérelhető virtuális számítógépek (vékonykliensek) és szerverek modernizálják az informatikát, csökkentik az IT- és energiaköltségeket, illetve helytakarékosak is. A vékonyklienseknél munkaállomásokhoz PC-gép már nem is kell, elég egy monitor, egy egér és egy billentyűzet.

 

Forrás:

http://fn.hir24.hu/