Kis türelmet,
feldolgozás folyamatban ...

Mától újra jár az 1-es villamos az Árpád hídon

2014-05-04

Mától visszaadják a forgalomnak az 1-es villamos Bécsi út- Reitter Ferenc utca közötti szakaszát, a tervek szerint június elejéig, a projekt következő ütemváltásáig a villamosok Óbudától a Népligetig közlekednek majd. Ekkortól a Kacsóh Pongrác út-Népliget szakasz felújítása következik.

 

Véget ér az 1-es villamos egyik legforgalmasabb szakaszán 2013. szeptember 28-a óta érvényben lévő forgalomkorlátozás - közölte vasárnap a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). 2014. május 5-étől (hétfőtől) a Bécsi út / Vörösvári út és a Reitter Ferenc utca közötti szakaszt visszaadják a forgalomnak. Így a tervek szerint június elejéig, a projekt következő ütemváltásáig a villamosok a Bécsi út / Vörösvári út és a Népliget között közlekednek. A Népliget és Közvágóhíd között autóbuszok pótolják továbbra is a villamost.

Az eddig elvégzett munkában a Bécsi út és a Reitter utca közötti szakaszon tíz kilométernyi vágányt és a hozzá tartozó teljes áramellátási rendszert – 26 kilométer tápkábelt – cseréltek ki. A Bécsi úti végállomáson, valamint a Szentlélek tér H, az Árpád híd M és a Lehel utca megállóknál összesen tizennyolc vágánykapcsolatot építettek át, és az ehhez kapcsolódó jelző- és váltóállító berendezéseket is kicserélték, illetve újakat építettek be. A régi, elhasználódott vágányok helyett teljesen új pálya épült az 1-es villamos északi szakaszán.

Új váltókat építettek be a híd mindkét oldalán, így üzemzavar vagy baleset esetén a korábbinál sokkal rövidebb szakaszon kell majd csak busszal pótolni a villamost. Budapesten először a Vörösvári úton már fű borítja a pályát, ezáltal a villamosok közlekedése is halkabbá válik, a környezet pedig sokkal esztétikusabbá a BKK közleménye szerint. A füves burkolat zölden tartásáról pedig automatikus öntözőrendszer gondoskodik, a fű nyírását pedig kertészeti szakcég fogja végezni.

A villamospályát az eddigieknél jobban elválasztották az útpályától, lényegesen növelve mind a villamosok, mind az autósok közlekedésbiztonságát. Átépítették a Flórián téri, a Szentlélek téri, a Népfürdő utcai és az Árpád hídi megállók peronjaihoz vezető lépcsőket, újraszigetelték a Népfürdő utcai és az Esztergomi úti hidakat, felújították az Árpád hídon átvezető villamospályát. Mind a kilenc megállóhelyet korszerűsítették és akadálymentesítették, melynek eredménye, hogy - a liftek és mozgólépcsők későbbi beüzemelését követően - egyszerűvé válik a kerekesszékekkel vagy a babakocsival történő utazás, valamint taktilis sávok segítik a látássérülteket.

Az időjárás viszontagságaitól korszerű, az M4-es metró építésekor is alkalmazott új, látszóbetonból készült perontetők óvják az utasokat. A megállóhelyi burkolatok homokszínűek, de a peronokon vidámabb színek is megjelennek a BKK szerint: az utastájékoztatók kék, illetve lila, az ülőkék és a támaszok pedig narancssárga színt kapnak. Minden megállóban ledes peronvilágítást, valamint zártláncú kamerarendszert telepítettek, mely a várakozók mellett védi a telepített eszközöket is.

A villamosforgalom újraindítása a kényelmesebb közlekedést szolgálja, ám az újonnan átadott szakaszon június végéig még tervezetten - a forgalmat nem befolyásoló - kiegészítő munkálatokat végeznek. Ez idő alatt a megállóhelyeken FUTÁR-kijelzőket, új BKK-jegyautomatákat szerelnek fel, növényeket telepítenek, helyreállítják a járdaszigeteket, véglegesítik a felszíni és a kapcsolódó aluljárói tájékoztató táblákat. A liftek és a mozgólépcsők beüzemelése a tervek szerint az év végéig valósul meg teljes körűen, ugyanis ekkorra készül el a központi távfelügyeleti rendszer.

A felújított szakaszon május 3-án indult az első próbajárat az Árpád híd M és a Bécsi út / Vörösvári út között, hogy a forgalom május 5-én biztonságosan és zökkenőmentesen indulhasson. A jelzőberendezések pontos beállítását, finomhangolását május 4-én végzik a szakemberek. A villamosok ezért ezen a napon csúcsidejű követéssel, de utasokat nem szállítva közlekednek az óbudai végállomás és a Szentlélek tér H között, írja a BKK. 2014. május 5-étől a 201V villamospótló busz közlekedése nem változik, továbbra is a Közvágóhíd H és a Népliget M között jár.

Körülbelül 2014. június 10-étől várhatóan az év végéig a vonal másik, nagyon rossz állapotú szakaszán - a Kacsóh Pongrác út és a Népliget között - folytatják a teljes körű felújítást, tehát ettől az időponttól a villamosok a Bécsi út, Vörösvári út és a Lehel utca között, míg a pótlóbuszok az Árpád híd M és a Közvágóhíd H között közlekednek majd. A projekt része, hogy a déli szakaszt a Rákóczi hídon átvezetve egészen a Fehérvári útig meghosszabbítsák, ezzel új kötöttpályás közlekedési kapcsolat jön létre Dél-Buda és Pest között, a munkák itt már folyamatban vannak, áll a BKK közleményében.

 

Forrás:

http://hvg.hu/