Kis türelmet,
feldolgozás folyamatban ...

Nyár elejétől felfordulás lesz a Széll Kálmán téren

2014-01-31

A Budapesti Közlekedési Központ kiírta a közbeszerzési eljárást a Széll Kálmán tér teljes átépítésének és felújításának kivitelezéséhez. Új villamospályát építenek, átalakítják a metróállomás épületét, átépítik az utakat, lesz kerékpárút is. Növelik a zöldfelületet, új pihenőhelyet hoznak létre, a Várfok utcához pedig mozgólépcsőt és liftet építenek.

Ha sikeres lesz a közbeszerzés, nyár elején indulhat a tér átépítése, és 2015 második felére fejezhetik be. Csaknem 5,2 milliárd forintot költhető erre.

A villamoshálózat a Budai fonódó villamoshálózat projekt uniós forrásainak felhasználásával, a tér egyéb kiviteli munkáinak finanszírozása pedig fővárosi, illetve állami forrásokból történik.

Akadálymentes kapcsolatokat hoznak létre minden irányban, új mozgólépcsőt és liftet építenek a Várfok utcai autóbusz-megállók és a Csaba utca irányába.

Átépítik a buszvégállomásokat és a villamosmegállókat, valamint a tér északnyugati sarkában található közúti csomópontot. Előkészítik a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának építését. A teret határoló utakat és villamosvágányok nyomvonalát a mostanihoz hasonló logikával, de részleteiben finomítva alakítják ki.

  

Minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá teszik a teret a bicikliseknek. A Vérmező utcai rézsű tövében kerékpárutat, amellett Bubi-állomást alakítanak ki.

Eltüntetik a bódékat, egységessé teszik a tér építészeti arculatát és több lesz a zöldfelület. Eltüntetik a hetvenes éveket idéző utcabútorokat, „gombákat”, telefonfülkéket, megszüntetik a hurokvágányt, amit már nem használnak.

A metrólejárat épületét kibontják, áttekinthetővé teszik, az oldalsó épületszárnyakat lebontják. A téren szétszórt rendezetlen funkciókat egy új szolgáltatóépületben egyesítik majd a tér északnyugati részén, a mostani busztároló helyén.

A tér belső, védett magjából minden irányban szabad lesz az átjárás, a burkolatba rejtett LED-világítású sávokat építenek.

      

A pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein helyezik el „árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve”.

Az átépítés idején lesznek ideiglenes forgalomkorlátozások, illetve ideiglenes megállók. A tér átépítésének időtartama alatt a metró megáll a Széll Kálmán téren, csak rövid időszakokban várható leállás.  

A BKK megbízásából a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., az Építész Stúdió Kft.-vel és a Lépték-Terv Kft.-vel együttműködve készítette el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

A Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-én fogadta el a tér átalakításának koncepciótervét. A tervezési szerződést 2012 augusztusában írták alá a nyertes Főmterv Zrt.-vel. Utóbbi feladata volt egy városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása a Széll Kálmán térre. Ennek eredményét 2012. december 11-én hirdették ki.

A legjobb terveket az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. Az ő feladatuk volt a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve kidolgozni a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit – emlékeztetnek a BKK közleményében.

 

Forrás:

http://hvg.hu/