Sejtelmes űrzenével figyelmeztetnék a gyalogosokat az elektromos autók
2015-08-23
Többé-kevésbé, de köztudott, hogy az elektromos autóknak nincs hangjuk. Annyi legalábbis nincs, hogy egy gyalogos könnyedén észrevehesse közeledtüket. Tapasztalataival a Nissan is hozzájárult az eVader gyalogosfigyelmeztető rendszer egy megalkotásához.
- A Nissan elektromos járművek fejlesztése terén szerzett szakértelme az EU által finanszírozott eVADER projektben is hasznosnak bizonyult
- Az egyedülálló Nissan LEAF-alapú koncepcióautó az elektromos járműveken használható hangjelzéses figyelmeztető-rendszerek következő generációjára mutat egy lehetséges megoldást.
- A rendszerrel kiküszöbölhetők az elektromos járművek csendes működéséből adódó közlekedésbiztonsági kockázatok, miközben a zajterhelés a lehető legalacsonyabb szinten marad.
A Nissan a márkától már megszokott innovatív módon vezető szerepet vállalt az Európai Bizottság elektromos járművekbe épített gyalogosfelismerő rendszerek fejlesztését kezdeményező eVADER projektjében, melynek célja egy úttörő technológiájú, hangjelzéses gyalogosfigyelmeztető rendszer kifejlesztése volt.
A Nissan a konzorcium tíz másik tagjával együtt olyan technológiát dolgozott ki, mely a gyalogosfigyelmeztető rendszerek következő generációjaként hatásos, célozható hangjelzésekkel figyelmezteti a gyalogosokat, illetve a közlekedés többi veszélyeztetett résztvevőjét az elektromos jármű jelenlétére, a lehető legkisebb zajterhelés mellett.
Az elektromos járművek elterjedésével egyre több szó esik zajmentes működésük előnyeiről és hátrányairól, ami a figyelem középpontjába állítja a gyalogosfigyelmeztető rendszereket. Az elektromos járművek alacsony zajszintjét a legnagyobb előnyök között tarják számon, hiszen ez hozzájárul a zajszennyezés drasztikus csökkentéséhez.
A Nissan az elektromos járművek piacának vezető gyártójaként, illetve a gyalogosokat figyelmeztető hangjelző-rendszer (VSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) kifejlesztőjeként – ami minden elektromos járművében az alapfelszereltség része – kiemelt fontosságot tulajdonít e kutatási területnek.
Ahogy David Quinn, a Nissan eVADER projektvezetője fogalmazott: „A Nissan a lehető legnagyobb figyelmet fordítja a gyalogosvédelemre, ezért is szereltük fel minden eddigi elektromos meghajtású modellünket a baleset-megelőzést szolgáló gyalogosfigyelmeztető jelzőrendszerrel. Az elektromos járművek piacának vezető szereplőjeként szeretnénk az eddig felhalmozott tapasztalatainkat hasznosítani a jövőbeli fejlesztés alatt álló technológiák vizsgálatában. Célunk, hogy megtaláljuk a tökéletes egyensúlyt az autók észlelhetőségének biztosítása, illetve az alacsony zajterhelési szint megtartása között, hiszen éppen ez jelenti az elektromos járművek egyik legnagyobb előnyét.”
A Nissan úttörő szerepet vállalt az elektromos járművek széleskörű elterjesztésében. 2010-ben a Nissan LEAF, az első sorozatgyártásban előállított, globális piacon elérhető elektromos jármű bemutatása forradalmasította az autózás világát. Ez a modell továbbra is minden idők legkeresettebb elektromos járműve.
Az eVADER projekt egyik vezető résztvevőjeként a Nissan az elektromos járművek fejlesztése során szerzett szakértelmére alapozva sikeresen integrálta egységes rendszerré a Nissan és a konzorcium más tagjai által kifejlesztett technológiákat a bemutató modellben, biztosítva, hogy a hangjelzések tisztán hallhatók legyenek, miközben a lehető legkevésbé növelik a zajszintet.
A rendszer által generált hangjelzéseknek, pontosan irányítva kell elérniük a megfelelő gyalogosokat, ugyanakkor úgy kell működniük, hogy az a lehető legkevésbé legyen zavaró. A szirénaszerű hangjelzések alkalmazását már a fejlesztés kezdeti stádiumában elvetették, mivel ezek zavaróak, hangosak, és bizonyos esetekben felkavaróan hatnak a közlekedés többi résztvevőjére.
A rendszer végleges formájában egy szélvédőbe épített kamerára alapul, amely képes felismerni a gyalogosokat, kerékpárosokat és más úthasználókat. Egy-egy úthasználó észlelésekor a rendszer hat hangszórója célzott hangsugárral figyelmeztet az elektromos jármű közelségére. Az így kibocsátott hang akár 5 decibellel halkabb egy normál benzin- vagy dízelmotor zajszintjénél.
A gyakorlati tesztekhez a rendszert egy Nissan LEAF-be építették be, és a már kész figyelmeztető-jelzőrendszert is ezen az autón mutatták be 2014 decemberében, Barcelonában, ahol a látássérültek képviselői is elismeréssel nyilatkoztak az új technológiáról.
A projekt során végzett kutatások, illetve az elért eredmények felbecsülhetetlen értéket képviselnek a későbbi, hasonló irányú fejlesztések alapjainak megteremtésével, és valószínűleg beépülnek majd az EU gyalogosvédelmi jelzőrendszereket szabályozó rendelkezései közé is.
Forrás: