Új fényforrást fejleszt a BMW
2014-09-08
Az autóipari alkalmazások terén még bőven a felfutó szakaszban van a LED technológia, ám a BMW-nél már új, organikus alapú fényforráson dolgoznak – számol be a motorrevü.hu.
Néha az az érzésünk, hogy az autógyártók igyekeznek elmosni a határt a valóság és a sci-fi között. Ha csak az elmúlt éveket vesszük, a BMW élen járt ebben, gondoljunk csak a 2012-ben megjelent félaktív futóműre, a 2010-ben debütált adaptív fényszóróra, vagy az elsőként bemutatott LED-es nappali menetfényre. Most a legújabb projekt az OLED lámpatestek.
Néha az az érzésünk, hogy az autógyártók igyekeznek elmosni a határt a valóság és a sci-fi között. Ha csak az elmúlt éveket vesszük, a BMW élen járt ebben, gondoljunk csak a 2012-ben megjelent félaktív futóműre, a 2010-ben debütált adaptív fényszóróra, vagy az elsőként bemutatott LED-es nappali menetfényre. Most a legújabb projekt az OLED lámpatestek.
Az OLED - organikus LED - esetében a fénykibocsátásért felelős réteg szerves vegyület, mely elektromos áram hatására világít. Ennek előnye a hagyományos LED-ekhez képest, hogy nemcsak nagyobb fényerőre képesek, hanem mindezt szélesebb látószög mellett tudják.
Az OLED technológia nem újdonság, de ha a lehetséges óriási felhasználási lehetőségeket nézzük, egyelőre még gyerekcipőben jár, főleg a mobilgyártók fejlesztési osztályán kísérleteznek vele (ld. aktív mátrixos organikus fénykibocsátó diódák = AMOLED), ahol elsősorban fénykibocsátó panel hajlíthatósága ihleti meg a tervezőket, de a kisebb gyártási költség és az energiahatékonysága miatt is sokan ebben látják a jövőt.
A BMW által fejlesztett OLED világítótestek takarékosak és minden eddiginél jobban láthatók lennének, miközben a formatervezőknek több játékot engednek meg. Az új technológia a tudomány jelen állása szerint még nincs teljesen kész: a fejlesztést még néhány probléma nehezíti, ilyen például az OLED diódák rövid élettartama (14 ezer óra a LE-ek 25-40 ezer órájával szemben), a beégésre való hajlam és az UV-érzékenység.
Az OLED technológia nem újdonság, de ha a lehetséges óriási felhasználási lehetőségeket nézzük, egyelőre még gyerekcipőben jár, főleg a mobilgyártók fejlesztési osztályán kísérleteznek vele (ld. aktív mátrixos organikus fénykibocsátó diódák = AMOLED), ahol elsősorban fénykibocsátó panel hajlíthatósága ihleti meg a tervezőket, de a kisebb gyártási költség és az energiahatékonysága miatt is sokan ebben látják a jövőt.
A BMW által fejlesztett OLED világítótestek takarékosak és minden eddiginél jobban láthatók lennének, miközben a formatervezőknek több játékot engednek meg. Az új technológia a tudomány jelen állása szerint még nincs teljesen kész: a fejlesztést még néhány probléma nehezíti, ilyen például az OLED diódák rövid élettartama (14 ezer óra a LE-ek 25-40 ezer órájával szemben), a beégésre való hajlam és az UV-érzékenység.
Forrás: